معماری مصر
.
انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی
خوراک آر اس اس
خوراک آر اس اس

 

 

مسابقه سفره هفت سین
موضوعات کاربردی موضوعات کاربردي
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: معماری مصر

  1. Top | #1
    S_R_H

    پیش فرض معماری مصر

    از کنار رود نیل تا سودان امروزی را سرزمین مصر نامند ، مصریها نزدیک به 4000 سال پیش از میلاد کار با مس را آموخته بودند که با ساخت ابزار مسی دوره سنگ به پایان رسید .
    ساکنان مصر در دو منطقه شمالی و جنوبی با دو فرهنگ و رسوم کاملاً متفاوت از یکدیگر می زیستند .
    مصر سفلی : که شغل مردم چوپانی و مسکن آنها به صورت چادر نشینی بود .
    مصر علیا : مردم به کشاورزی اشتغال داشتند و محل سکونت آنها ثابت بود و همچون سومری ها از نی به عنوان مصالح ساختمانی برای ساختن خانه ها استفاده می کردند.
    یکی از اختلافات فرهنگی دو قوم مراسم مذهبی و دفن کردن مرده ها بود درمصر سفلی مرده ها را در قبر و در خارج ار محل سکونت به خاک می سپردند د رصورتیکه در مصر علیا مرده ها را درمحل سکونتشان یعنی با کشیدن دیوار و بستن راه آن قسمت از خانه دفن می کردند ، هردوت مورخ مشهور درباره مصر می گوید مصری ها بیش از هر قوم دیگر به حد افراط مذهبی هستند . آنها سکونتگاه خود را از مصالح کم داوم می ساختند ولی در ساخت معابد و آرامگاه پادشاهان از سنگ های سخت استفاده می کردند به طور یکه مصری ها توجه به زندگی در این جهان برای سعادت در مرحله دوم زندگی بوده است .مصري ها با روح و جسم مثل هم رفتار مي كردند.
    معماری پادشاهی کهن
    در حدود سه هزار قبل از میلادی مصر سفلی و علیا توسط فرعونی بنام «نارمر» با هم متحد شدند که پس از گذشت این دوره است که به تدریج معماری مقبره ای یا مصطبه آغاز می گردد آنان مردگان را مانند زنده ها میدانستند و برای همین هم علم مومیایی را کشف کردند .
    مقابر مصطبه ای :
    این مقابر که مصطبه خوانده می شوند معمولاً به شکل سکویی بلند ومستطیل شکل با دیوارهای پر شیب و مفروش از سنگ یا آجر بر روی محوطه تدفین ساخته می شدند که محوطه تدفین در عمق زیادی در زیر زمین قرار داشت و بوسیله هواکش به سکوی بلند متصل شده است در بین النهرین تقریباً نوعی بی تفاوتی نسبت به آیین مردگان و ساخت مقبره وجود داشت درصورتی که در مصر اینگونه مسائل را در درجه اول اهمیت قرار می دادند در سرداب یا محوطه تدفین مقبره مصطبه ای هیچ گونه ارتباطی با محیط خارج وجود نداشت .
    ارتباط مصطبه با محیط خارجی از طریق دری بود که به فضای کوچک منتهی می شد واقوام و نزدیکان متوفی هدایای خود را برای وی در آنجا می گذاشتند و سوراخی در بالا تعبیه می كردند و پس از اینکه جسد را داخل مقبره قرار می دادند این سوراخ را کاملاً مسدود می کردند.
     

  2. Top | #2
    S_R_H

    پیش فرض پاسخ : معماری مصر

    هرم پله پله ای زوسر:
    در دوره سلسله سوم مقابر مصری شکل هرم های پله دار به خود گرفت . مشهورترین و اولین این مقابر هرم پادشاه زو سر است که روی همان تپه مستطیل شکل اجدادی و در شهر باستانی ممفیس بر پا شده است این هرم مقبره عظیم پادشاهی بود که ظاهراً چیزی حدواسط بین مصطبه و هرم های حقیقی بعدی در جیزه است، در واقع متشکل از چندین مصطبه است که به تدریج کوچک شده و در پایان کار ساختمانی مشابه زیگورات بین النهرین شده ست اما زوسر یک مقبره است نه معبد و کار کردی دوگانه داشت :حفاظت از پادشاهان مومیایی و اشیاء دفن شده و مجسم ساختن قدرت مطلق و خدا گونه پادشاه به کمک حجم و صلابت خویش.
    هرم زوسر اثر ایمحوتب است که نخستین هنرمندی بود که نامش در تاریخ مدون آمده است او وزیر اعظم پادشاه ، جادوگر ، حکیم ، کاتب و... بود .
    اهرام ثلاثه مصر
    در مصر سه هرم از فراعنه سلسله چهارم به نام های خوفو(خئوپس) ، خفرع(خفرن) ومنکوریچ (مركرينوس) وجود دارد این هرم ها كه در حدود 2700 ق. م ساخته شده اند در جیزه قرار دارند. اهرام در سرزمین مصر مظهر پایداری ابدی ، علم پنهاني ، رمز و فنون ،حکمت ازلی و جادوگری بوده اند . اهرام جیزه نقطه اوجی در تکامل شیوه معماری در جهان باستان به شمار می رودکه با ساختن مصطبه ها آغاز گردید . ساختمان این اهرام زائیده ضرورتی خاص نبود ، و پادشاهان می توانستند مصطبه ها را تا بی نهایت روی هم و مقبره هایشان را سنگینتر کنند یکی از اهرام سه گانه جیزه و یا ثلاثه هرم خوفو (خئوپس) که کهنترین و بزرگترین آنهاست .


    هرم خوفو (خئوپس ):
    کهنترین و بزرگترین اهرام ثلاثه یا جیره است که استثنای راهرو ها و اتاقک تدفین ، توده غول پیکری از ساختمان سازی با سنگ آهک یا کوهی از سنگ است. سنگ های آهک از صخره های شرق نیل بدست آمده و سرانجام نمای هرم با پوششی از سنگ آهک سفید و مروارید رنگ پوشیده می شد که طول ضلع قاعده آن 227 متر و طول هر یالش
    217 متر و ارتفاع کنونی اش 138 متر است که بیش از 5 هکتار زمین را در برگرفته دربرش تصویر نقاب هایی که توسط دزدان باستانی زده شده مشخص می شود که در دنیایی باستان پس از مراسم تدفین عمل دزدی و غارت انجام می شد .
    معماری دوره پادشاهی میانه مصر (مقبره صخره ای):
    در این دوره هنر جواهر سازی و نقاشی پیشرفت کرد و سبک های جدید و نو پدید آمد.اتفاق مهم معماري در اين دورهتبديل مقبره هاي مصبطه اي و هرمي به مقبره هاي صخرهاي بود.
    علت ساخت مقابر صخرهاي: برای جلوگیری از دزدی و صرفه جويي دروقت وهزينه ساخت مقبره و ماندگاری بیشتر مقابر.
    مقبره های صخره ای :مهمترین و بارزترین بازمانده های دوره پادشاهی میانه مقابر متعدد صخرهای در بنی حسن بودکه یکی از سالمترین مقابر مزبور خنوم حو تپ است که به ارتفاع 6 متر ساخته شده است .
    مقبره های صخره ای در بیشتر موارد جانشین آرامگاه های هرمی متعلق به پادشاهان کهن گردید. این مقبره ها در صخره ها کنده مي شد .
    این مقبره ها در جلویشان یک سرسرای ستون دار کوتاه قرار می گرفت که واحد های بنیادی مصر محسوب می شدند که شامل دهلیز تالار ستون ندار ، اتاقک مقدس و در داخل تالار مقبره ، ستون هایی در داخل تالار دیده می شود که هیچ گونه نقشي در نگهداری سقف ندارند بلکه مانند ستون های سرسرا بخش پیوسته با بافت صخره است.
     

  3. Top | #3
    S_R_H

    پیش فرض پاسخ : معماری مصر

    معماری پادشاه جدید مصر ( رامسس ) :
    در اين دوره ترمیم خرابی ها آغاز گشت ، معابد باز سازی شدند و بت پایتخت مصر بعنوان شهر با شکوه و زیبا در آمد و (جنسن) درباره هنر این دوره می نویسد هنر پادشاهی جدید شامل انواع گوناگون شیوه ها است.
    از محافظه کاری خشک و یخ زده گرفته تا نوآوری خیره کننده از عظمت طلبی و ستمگرانه گرفته تا زبنتکاری ظریف.اگر عظیم ترین و گیرا ترین یادمان پادشاهان کهن را هرم های آن بدانیم در دوره پادشاهی جدید معابد با شکوه به چنان مقامی می رسند که مراسم تدفین همچون گذشته با شکوه برگزار می شود و پادشاهان به طریق سنت هاي گذشته اتاق های تدفین خویش را در دل صخره های غریب نیل می سازند .
    مقبره حتشپ سوت :
    این بنا متعلق به ملکه ای به همین نام بوده و در حدود 1500 ق م ساخته شده است .
    از سطح کف دره تا سه طبقه ستوندار با خرپشته های اتصالی از پایین به بالا قد بر افراشته است . تناسب دید کاملاً رعایت شده پکسیری پله است که اشاره به کوه بوده و عناصر نمادین برای تطابق محیط و ساختمان طراحي شده است و علاوه بر اتفاقات بصری ساختمان طوری ساخته شده که میتوان از طبقات تمام مناظرزيبا را نظاره کرد ومثل امروز زمین های خشک نبوده بلکه باغ هایی بودند از درخت کندر و گیاهان نایاب که ملکه از سرزمین هاي مختلف به همراه آورده بود.
    معبد صخره ای رامسس :
    مربوط به آخرین فرعون بزرگ جنگاور مصر است که به همراه موسی (ع) در مصر فرمانروایی می کرد که برای ستایش خویش چهار تندیس شبیه سازی شده غول آسا از خود درنمای معبد به کار برده است در اینها هنرمندان رامسس اصل گسترش بزرگنمایی غیر عادی را در اندازه های تکراري آنها بکار بستند . تندیس های تنومند و غول پيكرپيدایش تندیس های دوره پیشین را ندارند زیرا هر گونه ظریفکاری فدای بزرگ کردن اندازه ها شده است و بزرگی مقیاس نیز در داخل معبد به اجرا در آمده است .
    و پیکرهای غول آسای پادشاه که به قالب ستون تراشیده شده اند و در سوی دالان باریک معبد او به یکدیگر ایستاده اند . ستون ها از دل صخره ها تراشیده شده اند و هیچ نقشی د رتحمل فشار سقف ندارند. نماد طرز تفکر مصریان از زندگي بوده است.
    انسان مصري خودش را در جاده اي باريك و از پيش تعيين شدهء زندگي كه در برابر دالان رستاخيز به پايان مي رسد ختم كرده است.
    كاري آتيد : ستونهايي به شكل پيكره انسان

    معبد القصر( معبد سردر دار ) :
    آيمحوتب سوم شروع به ساخت این معبد کرد و آن را وقف آمون و همسرش نمود و نقشه آن نمونه کاملی است از انگاره عمومی معابد مصری که از آن پس بوجود آمد و دارای سردر و مدخل است و به حیات متصل میگردد و حیات آن ذوزنقه شکل است و از آنجا وارد تالار ستوندار می شویم که ما را به حیات دوم هدایت میکند درانتهای حیات دوم تالار ستوندار دیگری قرار دارد که پس از عبور از آن به بنای معبد می رسیم. ستون های هرمی شکل این معبد از معادن شمال شرقی قاهره بریده شده و به شهرملیوه انتقال داده است .
    معبد آمون:
    یکی از بزرگترین معبدهای سردر دار مصری معبد آمون است . این بنا با داشتن حجمی بزرگ و تالارهای ستون دار و حیاطهای رواق دار بزرگش در خور توجه است . در تالار ستون دار این معبد ستون هایی با دو نوع سرستون غنچه ای و کاسه ای یا زنگوله ای دیده می شود . این ستون ها با این که ارکان اصلی ساختمان این تالار هستند ولی تزئینات فوق العاده روی آنها صورت گرفته است و در تالار ستوندار ستون های میانی از کناری بلند تر است و درنتیجه سقف تالار د ربخش مرکزی مرتفع تر است كه در ديواره هاي سقف بلندتر پنجره هايي به منظور روشنايي و تهويه تعبيه شده است.

    به طور کلی معماری مصری در آغاز با خشت و چوب ونی بوده ولی ایمحوتب سنگ های تراشیده شده را موسوم نمود.
    معماري مصر معماري فرم و جرم بوده تا معماري به معناي فضاسازي.
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 10-25-2010, 01:05 PM
  2. معرفي رشته مهندسي معماري
    توسط sunami در انجمن معرفی رشته های دانشگاهی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 09-10-2010, 10:52 AM
  3. درباره امیر نصرت منقح
    توسط Saniya.tanha در انجمن زندگی نامه هنرمندان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 09-05-2010, 01:38 PM

کاربران تگ شده

کاربران مشاهده کننده موضوع : 1

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •